După un an de la vernisajul din 2023 al expoziţiei „Regina Maria la teatru”, la Muzeul Teatrului Naţional „I. L. Caragialeˮ din Bucureşti va avea loc un nou eveniment ce se va desfăşura chiar în ziua în care se celebrează Ziua Mondială a Teatrului, miercuri, 27 martie 2024, începând cu ora 17.00.
0 Comments
Du un copil la teatru astăzi! Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri. Recunoscând rolul adultului în acest context, avem o dublă focalizare: pe de o parte, adultul care îngrijește copilul sau tânărul, cel care le facilitează accesul la cultură și pe de altă parte, mesajul artiștilor care ajunge la copil, oriunde se află acesta.
Thomas Ostermeier a început repetițiile cu „Hedda Gabler” la Teatrul Național din București3/14/2024 Teatrul Național „I.L. Caragiale”București (TNB) anunță începerea repetițiilor pentru spectacol „Hedda Gabler”, în regia lui Thomas Ostermeier.
Între vis, nebunie și realitate sau despre lumea-ospiciu de astăzi. „Nora” de Henrik Ibsen la TNB3/13/2024 Astăzi, încep cu o confesiune. Nicicând nu mi-a fost atât de greu să realizez cronica unui spectacol, dar nici nu am mai avut o asemenea satisfacție uriașă. Lucrez la textul de mai jos de mai bine de o lună. A trebuit să văd două reprezentații, să citesc de două ori piesa de teatru și să trec prin trei vise în care eram parte din spectacol (lucru care mi s-a mai întâmplat doar de două ori) pentru a reuși să pun cap la cap tot ce înseamnă ideile mele despre “Nora”, această coproducție între Teatrul Național “I.L. Caragiale” din București și Grivița 53. Și cred că asta spune multe despre cât de mult m-a marcat spectacolul semnat de Chris Simion-Mercurian, dar și despre importanța și profunzimea acestuia. Așa că vă las mai jos tot ce am reușit să gândesc și să simt despre montarea textului lui Ibsen în viziunea complet inedită a regizoarei Chris Simion-Mercurian.
Sâmbătă, 9 martie, ora 19:00, la Sala Mare a Teatrului Metropolis, are loc avanpremiera spectacolului Henry Johnson, în regia lui Eugen Gyemant. Piesa autorului american David Mamet are premiera oficială duminică, 10 martie 2024, ora 19:00.
Povestea unei prințese și a îngerului său. „Jurnalul unei iubiri” la Opera Națională București3/2/2024 “Vă invit să ne întoarcem în timp. Suntem în anul 1890. Călătoria noastră începe la Tescani... Florești... Sinaia... Paris... Drumuri... drumuri..., Ne aflăm pe pământ românesc iubit de Dumnezeu... rău pedepsit de-a lungul secolelor, peste care veghează totuși o stea! ... “
Teatrul EXCELSIOR - singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor adulți – anunță premiera spectacolului ADRENALINĂ de Gabriel Sandu – o producție ce explorează tema adicției contemporane în diferite forme și cultura pop recentă.
Spectacolul se joacă la Sala Studio a Teatrului EXCELSIOR și va avea premiera oficială sâmbătă, 9 martie 2024, ora 19:00. Teatrul Național „I.L.Caragiale” din București prezintă în premieră absolută spectacolul „E vina ta!”, scris și regizat de actorul Tomi Cristin, aflat la debutul în dramaturgie.
Exilul nostru și iertarea trecutului. EXIL la Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București2/14/2024 Rareori se întâmplă să te afli în sala și să înceapă să te frământe ideile, întrebările și căutarea răspunsurilor chiar în timpul desfășurării reprezentației. Și ăsta e un semn clar ca asiști la un eveniment important și marcant pentru scena românească. Cam asta s-a petrecut și seara trecută în timp ce urmăream pentru prima oară “Exil”, la Teatrul Național “I.L. Caragiale”, în regia Alexandrei Badea. Și îmi tot reproșez ca nu am reușit să descopăr mai devreme acest miraculos fenomen teatral și scenic. Spun miraculos pentru că (și de data asta) mă voi îndepărta de sfera obiectivă și îmi voi oferi punctul de vedere personal care cred că va conta mai mult pentru cei ce vor citi rândurile de mai jos decât o critică “la rece” și prea ruptă de filonul emoțional. Pentru că “Exil” este orice, numai nu un spectacol care să apeleze numai la rațiune și la partea obiectivă a privitorului. Dimpotrivă, demersul Alexandrei Badea, atât din punct de vedere dramaturgic, cât și regizoral este să apeleze la cele mai puternice sentimente ale spectatorilor, să le stârnească tocmai acele întrebări interioare, ba chiar să te facă să te revolți, totodată păstrând un echilibru între toate personajele și elementele poveștii, neluând partea niciunuia și niciuneia.
E târziu. Dar totuși e devreme. Nu e, însă foarte târziu și nici prea devreme pentru a scris despre teatru. Cine suntem noi? Noi suntem dada. Noi suntem DADA. Noi suntem DaDa. Dar de fapt…cine e DaDa? E un curent? E o ideologie? E un zeu? Este DaDa eu? Sunt eu DaDa? Și da, și da!
Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan. Primele reprezentații vor avea loc în 9, 10, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, în Sala "Ion Lucian" a teatrului (Strada Academiei 28).
Pe 16 februarie, începând cu ora 19:00, Cercul de Teatru Agir - Trupa ImpactArt vă invită la premiera națională a comediei „Încurcătura”. Spectacolul va avea loc la Sala Agir. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.
Mă tot gândesc de câteva zile ce și cum aș putea scrie despre spectacolul lui Radu Afrim pe textul lui Dan Coman, “La câțiva oameni distanță de tine”. Nu e ușor. Nu e ușor deloc să fii obiectiv când vine vorba de teatrul ăla care te atinge, îți apasă toate butoanele știute și neștiute, care te transformă, care îți aduce aminte de ce nu te-ai făcut medic, inginer ori altceva, alegând în loc drumul atâta de sinuos și accidentat al artei scenei. Și spectacolul de la TNB asta face. Realizează tot ce am spus mai sus și ceva în plus. Te înalță ca spectator (fie ca ești unul “avizat” ori ba), îți dezvăluie că, indiferent cât de indiferent poți fi față de cei din jur, există totuși acei câțiva oameni la o anumită distanță de tine de care vrei să te apropii și să îi îmbrățișezi doar așa, pur și simplu pentru ca simți nevoia să o faci. Și așa realizezi că încă mai ai o inimă. Nu, nu e vorba despre mine, dar simt că spectacolul i-ar putea atinge chiar și pe aceia dintre noi care par îndepărtați de orice emoție umană. Atât de puternic este modul în care regizorul a reușit să transmită mesajele tulburătoare din poveștile de viață cât se poate de reale și palpabile născute de imaginația lui Dan Coman.
A treia întâlnire din cadrul festivalului eclectic CÂNTAREA OMENIEI are loc marți, 23 ianuarie 2024, la ARTHUB București și aduce o surpriză față de programul stabilit. În locul momentului melopetic anunțat inițial, publicul este invitat să asculte câteva dintre Cântecele de alchimist ale lui Teodor Mazilu rostite de actrița Marcela Motoc, acompaniată la chitară de Maxim Belciug. Exact cum spune versul lui Teodor Mazilu: “N-ai să mă vezi pe mine la început, eu am să fiu ascuns în stânci şi spaime. Încrede-te-n abisul care ţi se-ntinde!”, exact așa vă spunem și noi: încredeți-vă-n poezie și veniți. Vă veți trezi zâmbind, căci – o știm tot de la Teodor Mazilu – omul are nevoie de căldură sufletească.
În 2023, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului României a lansat cea de-a treia competiție națională adresată organizațiilor care au derulat, în ultimii trei ani, proiecte care abordează elemente de sustenabilitate.
Un spectacol-coupé, cu o durată de două ore, vă aşteaptă în penultima zi a lunii la Sala Media a TNB, ca să ne amintim de cel mai mare dramaturg al românilor, Ion Luca Caragiale, născut pe 30 ianuarie 1852: Caragiale altfel & Moftul român.
Întuneric. Lumină. Oglindă. Magie. Dorința. Pasiunea de a fi pe scenă. Adevăr. Minciună. Minciună care pare adevăr. Doar câteva definiții posibile ale teatrului. Sunt cele rostite de trei doamne. Trei femei. Trei actrițe. Trei zeițe. Ele se declară a fi de categoria B. Pentru mine și pentru mulți din noi ele sunt Top Deities. Nu ca sunt de categoria A. Sunt peste. Provincie? Nicidecum! Provincia nu există ca termen în ceea ce privește arta. Există doar teatrul (în acest caz)! Chiar dacă teatrul nu e tot. Dar teatrul e viață. Și viața e teatru.
Poezia clasică și modernă românească a binecunoscuților poeți Mihai Eminescu, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, George Coșbuc, Nichita Stănescu, Marin Sorescu a putut fi ascultată luni, 15 ianuarie 2024, în Salonul Auriu de la Palatul Béhague, în lectura marilor actori Emilia Popescu și Mihai Malaimare.
Teatrul Bulandra prezintă sâmbătă, 20 ianuarie, de la ora 19:00, la Sala Toma Caragiu, premiera spectacolului Oedip de Robert Icke, după Sofocle, traducere Irina Velcescu, în regia lui Andrei Șerban, regizor asociat Dana Dima și scenografia Carmencita Brojboiu. Un spectacol despre esența umanității, un thriller psihologic captivant și profund emoționant, în care cea mai mare enigmă de dezlegat rămâne cea veche de milenii: cine suntem cu adevărat?
Teatrul Național ”I.L.Caragiale” din București va fi deschis publicului pe durata întregii zile de 15 ianuarie, oferind publicului o ofertă culturală variată. La Sala Atelier a TNB, cu începere de la ora 19.00, va fi prezentat un Spectacol de Ziua Culturii Naționale. Este un spectacol-coupé, care va cuprinde reprezentațiile ”Emmi – Amor pierdut, viață pierdută” şi „Amintiri din copilărie”. „Emmi – Amor pierdut, viață pierdută” este una din puţinele piese scrise de marele poet Mihai Eminescu şi, cu această ocazie, una din rarele reprezentări scenice, în care vom regăsi zbuciumul sufletesc şi suferinţa celui neînţeles în amor. O dublă şi delicată dedicaţie ce poartă în spatele replicilor fiorul liric al …”plopilor fără soţ”. Vor da citire acestei piese actorii: Raluca Aprodu, Alexandru Potocean, Ciprian Nicula, Florin Călbăjos și Răzvan Popa, cel care semnează și regia spectacolului-lectură. În partea a doua a serii, un one-man show: „Amintiri din copilărie”, bazat pe întâmplările şi evocările narate cu haz, care au încântat generaţii la rând şi l-au făcut cunoscut acestora pe marele povestitor Ion Creangă. Scenariul, regia și interpretarea sunt semnate de actorul Vitalie Bichir. Teatrul Național ”I.L.Caragiale” din București va marca Ziua Culturii Naționale nu numai la sediul din București, ci și printr-un turneu cu spectacolul ”La câțiva oameni distanță de tine” în regia lui Radu Afrim, realizat pe baza unui text al autorului român Dan Coman, text care dezbate probleme ardente ale societății actuale. Spectacolul este o coproducție TNB — Centrul Cultural „George Coșbuc" Bistrița și se va juca pe 15 ianuarie la Oradea, iar pe 16 ianuarie, la Arad. Pe toată durata Zilei Culturii Naționale, publicul va avea ocazia să participe la Tururile Ghidate ale Teatrului Național. Participarea la vizitele ghidate se va face liber, pe baza înscrierilor făcute telefonic la agenția de bilete a teatrului. Tururile Ghidate ale TNB propun publicului un traseu prin culisele scenelor, în atelierele în care sunt realizate decoruri și costume, la cabinele actorilor. Ghidul tururilor TNB, Ionuț Corpaci le va dezvălui vizitatorilor câteva dintre secretele celui mai mare teatru din Europa, care a împlinit anul acesta 173 de ani de existență și 50 de ani în inima României, în sediul actual, unde s-a instalat în 1973. Muzeul Teatrului Național București, aflat la subsolul Sălii Mari a TNB, va fi deschis pe durata Zilei Culturii Naționale, intrarea fiind liberă pentru toți vizitatorii, între orele 12:00 – 18:00. Publicul va putea vedea expoziția ”Regina Maria la teatru” care a fost vernisată pe 27 martie 2023, la finalul proiectului ”Expoziție inovativă cu bunuri culturale restaurate din colecția Muzeului TNB”, inițiat de Teatrul Național București și finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA. (www.muzeultnb.ro). Expoziția cuprinde costume de scenă și obiecte care au aparținut unor mari actori din istoria teatrului românesc, restaurate în cadrul proiectului. Expoziția oferă experiențe vizuale și auditive inovatoare și are în centru o rochie cu trenă care a aparținut Reginei Maria a României. Conceptul care a condus la realizarea ansambului expozițional ”Regina Maria la teatru” urmărește punerea în lumină a unor momente și personalități importante din istoria și cultura României. |
Tudor SicomasJurnalist teatral si critic de arta (si aici includ cam orice tine de acest domeniu, al frumosului, al esteticului: opera, balet, dans contemporan, pictura, muzee, manifestari artistice de tot soiul si de toate genurile). Am absolvit UNATC „I.L. Caragiale”, din Bucuresti, Facultatea de Teatru, Departamentul Teatrologie, Management cultural, Jurnalism teatral. Stiu, suna pompos. Si chiar si e, caci aici am invatat cam tot ce stiu acum – critica comparata, istoria teatrului romanesc, istoria teatrului universal si inca multe multe altele. Archives
January 2024
Categories |