Vă povestisem deja despre o trupă din zona teatrului independent pe care am descoperit-o curând - CrisAct Production, în spectacolul “Ultima comandă”. Așadar, cred că știți cât de impresionat am fost cu nivelul calitativ înalt al acelei reprezentații, pornind de la scenografia elaborată și ajungând până la performanțele actoricești ale interpreților. Ei bine, am reușit să ajung și la cea de-a doua producție a acestei companii deja de succes, care vine cu propuneri proaspete, inovatoare și ingenioase, având în distribuție patru actori tineri și foarte talentați. De data asta, este vorba despre un spectacol de o cu totul altă factură decât comedia cehoviană de data trecută. “Bogat. Cu orice preț!” este un thriller teatral deosebit de bine regizat de Celina Nițu, cea care semnează și scenariul, o reușită adaptare după povestirea scurtă “The Cemetary Man” de C.B. Gilford (o povestire scurtă dintr-un volum curatoriat de Alfred Hitchcock). Montarea se constituie într-un prilej mai puțin obișnuit pentru spectatori de a se întâlni cu acest gen de reprezentație scenică plină de mister, asezonată cu momente de tensiune, totul aducând aminte de unul din acele superbe filme noir din perioada interbelică. Din nou, nu pot sa nu remarc scenografia realizată excepțional de tandemul artistic Remus Gabor-Raluca Aionițoaie: foarte bine gândită în economia spectacolului, construită cu minuțiozitate și cu atenție la cele mai mici detalii, un decor care uimește plăcut prin funcționalitatea lui. Spațiile desfășurării acțiunii se modifică, astfel, foarte repede, subliniind stilul cinematografic pe care regizoarea l-a insuflat în mod strălucit. De asemenea, proiecțiile de pe fundal realizate exemplar de Constantin Șimon (care semnează și light design-ul ce ajută delimitarea spațială și temporală) contribuie din plin la crearea atmosferei de pelicula hitchcockiană, realizatorii nefăcând rabat de la calitatea actului artistic. Pentru distribuție, Celina Nițu și-a ales o echipă formată din patru tineri actori foarte talentați și care au reușit să se ridice la nivelul așteptărilor, rivalizând chiar cu alți colegi ai lor angajați ai teatrelor de stat. Alexandru Munteanu este Ed Jesson, personajul principal, cel care devine, în urma mai multor răsturnări terifiante de situație, “the cemetery man” din titlul povestirii. Tânărul actor întruchipează cu candoare și naivitatea necesară acestui rol un personaj complex tocmai prin simplitatea care îl conduce la acte cel puțin reprobabile. Carisma sa scenică, energia interioară care mocnește, precum și dulceață specifică unui caracter fără o educație solidă, dar bun și generos în fond, fac din Alexandru Munteanu un punct de interes solid al spectacolului. Paul Nistor, pe care deja îl știu și îl admir după admirabila sa evoluție scenică din “Ultima comandă”, îmbracă aici hainele mai multor personaje, pe cât de diverse, pe atât de interesante. Cu o maleabilitate uimitoare reușește actorul să își schimbe vocea, statura, interpretarea și, astfel, convinge printr-un joc scenic rafinat și, totodată, puternic, subliniind faptul că este un strălucit reprezentant al generației sale artistice. Vlad Mogoș impresionează, la rândul său, prin apariția impozantă, prin glasul său puternic și recognoscibil, dar și prin firescul cu care întruchipează două personaje complet diferite, aflate la poli opuși. Și face acest lucru cu o ușurință “din poignée” care demonstrează că poate sta oricând alături de mari nume ale scenei. Am lăsat la final singura prezență feminină din spectacol, așa cum s-ar spune, “pour la bonne bouche”. Valeria Cristia, căci despre ea este vorba, este o adevărată revelație pentru mine (și cred ca și pentru ceilalți spectatori). Câtă forță a interpretării, câtă pasiune zace în acest trup firav, cu o voce pătrunzătoare, catifelată, cu o impostație și o dicție deosebite. Pe lângă frumusețea clasică și eleganța mișcărilor, aspecte pe care le exploatează cu asupra de măsură în spectacol, Valeria Cristia aduce un plus de naturalețe a rostirii, o bucurie a jocului cum rar ne e dat să experimentăm. De altfel, pe tot parcursul spectacolului, în fiecare scenă în care era prezentă, nu puteam să-mi iau ochii de la ea, atât de magnetică și captivantă este prezența ei. Trebuie să subliniez și un aspect mai puțin cunoscut, poate. Valeria a înlocuit destul de recent o altă actriță care juca acest rol, având la dispoziție foarte puțin timp pentru a repeta, dovedind astfel cu atât mai mult nu doar talentul deosebit, dar și o tehnică specială a asumării și a construirii unui personaj. O actriță care trebuie urmărită și pe care deja mi-am închipuit-o aievea jucând rolul Lindei Loman din “Moartea unui comis voiajor” (asta ca să vă faceți o idee despre puterea de a transmite emoții a Valeriei Cristia). Încă o dată vreau să evidențiez importanța acestor producții realizate de CrisAct Production, care izbutește de fiecare dată să mă uimească și să mă bucure prin profesionalismul de care dau dovadă membrii asociației, în frunte cu neobositul și pasionatul Cristian Constantin, unul din cei mai dedicați oameni de teatru pe care i-am întâlnit. Vă îndemn să urmăriți cu încredere spectacolele acestei trupe tinere și entuziaste și, de asemenea, să căutați spectacolele regizoarei Celina Nițu, unul dintre cele mai promițătoare talente ale școlii de regie românești actuale. Bogat. Cu orice preț...
după C. B. Gilford Regie: Celina Nițu Scenografie: Remus Gabor & Raluca Aionițoaie Lighting design: Constantin Șimon Video: Constantin Șimon Producător: Cristian Constantin Distribuție: Valeria Cristia Alexandru Munteanu Vlad Mogoș Paul Nistor
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Tudor SicomasJurnalist teatral si critic de arta (si aici includ cam orice tine de acest domeniu, al frumosului, al esteticului: opera, balet, dans contemporan, pictura, muzee, manifestari artistice de tot soiul si de toate genurile). Am absolvit UNATC „I.L. Caragiale”, din Bucuresti, Facultatea de Teatru, Departamentul Teatrologie, Management cultural, Jurnalism teatral. Stiu, suna pompos. Si chiar si e, caci aici am invatat cam tot ce stiu acum – critica comparata, istoria teatrului romanesc, istoria teatrului universal si inca multe multe altele. Archives
August 2024
Categories |