Devin din nou din ce în ce mai dese serile de la Opera Națională București după care plec cu un preaplin de frumusețe și atingere de undeva din altă lume. Și asta nu poate fi decât un lucru bun, atât pentru instituție, cât și pentru ceea ce înseamnă opera în rândul publicului, mai ales al celui tânăr. Pentru că și acesta este un aspect care trebuie subliniat - opera bucureșteană întâmpină din ce în ce mai mulți tineri în rândul publicului său. Așa ca, dragi cârcotași, permiteți-mi să vă contrazic și să vă spun cu fermitate - opera nu moare, opera nu va muri. Arta cantului, arta spectacolului, arta aceasta care spune povești pe scenă prin intermediul muzicii și al glasului uman va trăi pururi, cu atât mai mult cu cât noi și noi generații vor descoperi capodoperele trecute, cu atât mai mult cu cât direcțiunile instituțiilor, regizorii de operă și interpreții vor înțelege și vor accept să facă din operă un organism viu, un vehicul pentru exprimare artistică a gândurilor si ideilor, întorcând-o cu spatele la vetust și arătându-i drumul nou (desigur, în limitele bunului simț și al conformării cu libretul).
1 Comment
Joi (21 martie) și vineri (22 martie), ora 18:30, pe prima scenă lirică a capitalei, vom putea admira, în premieră în România și sub bagheta dirijorului Daniel Jinga, spectacolul de dans contemporan Tevye de Olivier Truan, care a avut premiera mondială, pe 20 noiembrie 2015, la Teatrul Basel din orașul elvețian omonim. După cum sugerează și titlul, opera simfonică a pianistului, compozitorului și producătorului elvețian Truan – pusă în scenă de renumitul coregraf de balet modern Richard Wherlock – se bazează pe romanul Tevye the Milkman (Tevi lăptarul) de Sholem Aleichem, care a stat la baza unuia dintre cele mai îndrăgite musicaluri de pe Broadway, Fiddler on the Roof (Scripcarul pe acoperiș), distins cu nouă premii Tony. De la premiera newyorkeză din 1964 și până la ecranizarea din 1971, nu a mai fost decât un pas, făcut de regizorul Norman Jewison, care i-a adus titlului celebritatea universală.
BALUL OPEREI 2024 marchează aniversarea celei de-a 30-a ediții a unui eveniment în cadrul căruia eleganța și rafinamentul vor fi celebrate printr-un program muzical special și invitați de renume internațional, fiind o coproducție de înaltă ținută realizată de Opera Națională Română Cluj-Napoca și Fundația Transilvania Leaders. Se anunță o seară de neuitat, în care atmosfera festivă va cuceri prin fiecare detaliu!
Vibranta canzonetă “O Sole Mio,” sentimentala “Mamma,” sau fermecătoarea “Santa Lucia” sunt doar câteva dintre titlurile de referinţă cu care tenorul Ştefan von Korch şi baritonul Adrian Mărcan vor aprecia onora şi celebra femeia în concertul “O SOLE MIO” programat pe 29 martie la Sala Dalles, de la ora 19.00. Spectacolul, ce face parte din seria de evenimente MUSICAL EXTRAVAGANZA îşi propune o călătorie sonoră printre arii, canzonette şi zarzuele îndrăgite, cu un accent deosebit pe interpretare pasională și plină de intensitate.
Joi (21 martie) și vineri (22 martie), ora 18:30, pe prima scenă lirică a capitalei, vom putea admira, în premieră românească și sub bagheta dirijorului Daniel Jinga, spectacolul de dans contemporan Tevye de Olivier Truan. Opera Tevye a fost pusă magistral în scenă de renumitul director de teatru și coregraf-șef de balet modern Richard Wherlock. Premiera mondială a avut loc, pe 20 noiembrie 2015, la Teatrul Basel, din orașul elvețian omonim. Succesul a fost instantaneu. După cum sugerează și titlul, opera simfonică a pianistului și compozitorului elvețian Olivier Truan se bazează pe romanul Tevye the Milkman (Tevi lăptarul) de Sholem Aleichem, care a stat la baza unuia dintre cele mai îndrăgite musicaluri de pe Broadway, Fiddler on the Roof (Scripcarul pe acoperiș), distins cu 9 premii Tony. De la premiera newyorkeză din 1964 și până la ecranizarea din 1971, nu a mai fost decât un pas, făcut de regizorul Norman Jewison, care i-a adus titlului celebritatea universală și succesul cinematografic (3 premii Oscar și 2 Globuri de Aur).
Miercuri (13 martie) și joi (14 martie), ora 18:30, pe prima scenă lirică a României urmează să fie montat superbul spectacol de operă Bărbierul din Sevilla de Gioachino Rossini. Pentru reprezentația din 13 martie, în rolul contelui Almaviva va fi invitat tenorul Andrei Fermeșanu, directorul general interimar al Operei Naționale Române din Iași. Repertoriul tenorului Fermeșanu include roluri principale în opere celebre precum Bărbierul din Sevilla (Rossini), Elixirul dragostei (Donizetti), Don Giovanni (Mozart), Evgheni Oneghin (Ceaikovski), Rigoletto (Verdi) sau Carmina Burana (Carl Orff). În ceea ce privește opera Bărbierul din Sevilla, Rossini a reușit să construiască, prin muzica sa, o poveste cu personaje îndrăgite de public (fermecătorul bărbier Figaro, îndrăgostitul și neliniștitul conte Almaviva, preafrumoasa Rosina, posesivul doctor Bartolo), care creează mereu bună dispoziție în sala de spectacol, printr-o acțiune plină de umor, care a rămas în repertoriul universal al marilor teatre lirice de pretutindeni. Denumită inițial Almaviva: inutila precauțiune, opera Bărbierul din Sevilla are libretul scris de Cesare Sterbini, după piesa Le Barbier de Séville de Pierre Beaumarchais.
Voci mari ale României au ales să susțină construirea Centrului Maternal Life Call, pentru femei însărcinate aflate în nevoie, implicându-se în Concertul Caritabil Gala Bunei Vestiri – a IIIa ediție, care va avea loc în seara zilei de 25 martie, la Opera Națională București.
Primăvara aduce la Sala Radio un program generos cu muzica românească, deschis în data de 8 martie cu un cadou muzical pentru publicul bucureștean și ascultătorii Radio România Muzical și Radio România Cultural, oferit de compozitoarea Diana Rotaru. Lucrarea „Corale şi cutii muzicale” pentru orchestră va fi interpretată de Orchestra Națională Radio sub bagheta dirijoarei Jessica Cottis.
Primăvara a început la București cu două reprezentații eveniment ale spectacolului Carmen de Bizet, la Opera Națională, care a adus pe scenă două nume cunoscute în întreaga lume: românca Ruxandra Donose, una dintre cele mai strălucitoare mezzosoprane ale momentului, în rolul titular, și mexicanul Ramón Vargas, unul dintre cei mai apreciați tenori contemporani, în rolul Don José. Dirijorul orchestrei a fost Tiberiu Soare.
Sâmbătă, 2 martie 2024, la Casa KERIM întâmpinăm primăvara cu o seară specială de tango. Bandoneonistul Alexandru Nucă și chitaristul Maxim Belciug vin pentru prima oară în casa culturală de pe strada Parfumului, ca să ne ofere un o seară de muzică live, cu olm de primăvară, cu ritmuri latinoamericane, tango, milonga și alte pasiuni, pe care afișul le prefațează cu un haiku de Mario Benedetti: "mi-am luat un tango / de la chioşcul de amintiri / din aeroport."
|
Tudor SicomasJurnalist teatral si critic de arta (si aici includ cam orice tine de acest domeniu, al frumosului, al esteticului: opera, balet, dans contemporan, pictura, muzee, manifestari artistice de tot soiul si de toate genurile). Am absolvit UNATC „I.L. Caragiale”, din Bucuresti, Facultatea de Teatru, Departamentul Teatrologie, Management cultural, Jurnalism teatral. Stiu, suna pompos. Si chiar si e, caci aici am invatat cam tot ce stiu acum – critica comparata, istoria teatrului romanesc, istoria teatrului universal si inca multe multe altele. Archives
January 2024
Categories |