Modernism și eleganță tipic londonezePhilharmonia Orchestra, Londra
Concerte susținute la Sala Palatului pe 4 și 5 septembrie 2021 Dirijori: Santtu-Matias Rouvali (4 septembrie) și José Cura (5 septembrie) Serile de 4 și 5 septembrie au reprezentat întâlnirea cu una din marile orchestre britanice (londoneze, ca să fim mai preciși) – Philharmonia Orchestra. Un ansamblu muzical de secol XXI, așa cum singuri se intitulează, această orchestră a fost prezentă pe scena Sălii Palatului sub bagheta a doi dirijori celebri și cum nu se poate mai diferiți, abordând o varietate foarte mare de muzica contemporană și modernă. Două seri cu două programe ce nu pot fi ușor uitate și trecute cu vederea, mai ales în contextul tabloului general al acestei ediții jubiliare a Festivalului Internațional „George Enescu”. Trebuie să subliniez faptul că tehnica, profesionalismul și interpretările pe care Philharmonia Orchestra din Londra le au și cu care s-au prezentat la București au făcut din aceste două concerte, două puncte de maxim interes pentru mine și cred că și pentru iubitorii adevărați de artă și muzică. Îmbinând un repertoriu ce a pornit de la Bartok și a ajuns până la José Cura, imensul grup de muzicieni a redat sonorități diverse într-o manieră excelentă din toate punctele de vedere.
0 Comments
Spiritul latin al marii muzici Filarmonica della Scala
Concerte susținute la Sala Palatului pe 2 și 3 septembrie 2021 Dirijor: Andrés Orozco-Estrada După performanța germană pe care ne-a oferită Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Berlin, a venit momentul să ne întoarcem la rădăcinile noastre latine, mai ales la cele pe care le avem în comun cu mediteraneenii. Astfel, am ajuns la cele 2 seri imperiale pe care Filarmonica della Scala (cu alte cuvinte, orchestra Operei La Scala din Milano) ni le-a oferit cu generozitate la început de toamnă. Poate nu întâmplător, dirijorul care a condus acest legendar deja ansamblu italian a fost tot un spirit latin, pasional și dezlănțuit – dirijorul columbian Andrés Orozco-Estrada (al cărui tată provine din efervescenta Țară a Bascilor). Fiind deja director muzical al Houston Symphony și dirijor principal al Vienna Symphony Orchestra, cu studii la Conservatorul din Paris, dirijorul venit din America Latină este unul dintre numele sonore al baghetei la nivel mondial și a demonstrat măiestria sa în cele două seri consecutive în care s-a aflat pe podiumul Sălii Palatului. Perfecțiunea unei orchestre titanice Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Berlin
Concerte susținute la Sala Palatului, 31.08.2021 și 01.09.2021 Dirijor: Vladimir Jurowski Serile de 31 august și 1 septembrie 2021 au stat, la Sala Palatului, sub semnul atingerii perfecțiunii, în măsura în care acest lucru se poate și există. Nici nu avea cum să fie altfel, ținând cont că pe podium s-a aflat una dintre orchestrele uriașe ale Europei și ale lumii la momentul actual – Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin. Un titan al ansamblurilor contemporane care sună absolut impecabil, dar care pe lângă o tehnică desăvârșită a fiecărui membru în parte și a tuturor ca grup, aduce cu sine și o interpretare poate chiar uimitoare pentru spiritul german care știm că este atât de rigid și auster, în general. În fiecare dintre cele două seri, unul dintre cei mai mari dirijori contemporani, Vladimir Jurowski (actualmente și director artistic al festivalului) s-a aflat la pupitrul orchestrei și a ales două programe poate mai puțin cunoscute publicului român, dar cu siguranță extrem de valoroase și de necesare pentru orice iubitor adevărat al marii muzici universale: Anatol Vieru, Igor Stravinski și Paul Hindemith pentru prima seară, în timp ce 1 septembrie ne-a adus în fața unui concert exclusiv Stravinski, ca un omagiu pentru comemorarea celebrului compozitor de la a cărui dispariție se împlinesc 50 de ani anul acesta. Mi-am propus ca, în măsura în care timpul îmi permite, să realizez zilnic, timp de 4 săptămâni cât durează Festivalul Internațional „George Enescu”, câte o scurtă cronică muzicală a zilei precedente, în care să trasez drumul muzical și să evidențiez pentru cititori câte ceva din tot ceea ce se întâmplă pe scenele festivalului. Sigur că nu voi fi prezent în sală la toate reprezentațiile, iar unele dintre scurtele muzi-cronici vor fi făcute în urma transmisiunilor online live și gratuite puse la dispoziție prin generozitatea organizatorilor. Sigur că sentimentul e diferit față de cel pe care îl ai când te afli în fața interpreților. Cu toate acestea, cred că este important să rămână scrisă, pentru posteritate, evidențierea tuturor momentelor de marcă ale acestei ediții jubiliare a acestui eveniment excelent pe care România îl organizează odată la 2 ani.
|
Tudor SicomasJurnalist teatral si critic de arta (si aici includ cam orice tine de acest domeniu, al frumosului, al esteticului: opera, balet, dans contemporan, pictura, muzee, manifestari artistice de tot soiul si de toate genurile). Am absolvit UNATC „I.L. Caragiale”, din Bucuresti, Facultatea de Teatru, Departamentul Teatrologie, Management cultural, Jurnalism teatral. Stiu, suna pompos. Si chiar si e, caci aici am invatat cam tot ce stiu acum – critica comparata, istoria teatrului romanesc, istoria teatrului universal si inca multe multe altele. Archives
August 2024
Categories |