Republika Kritica
  • Acasa
  • Cine suntem?
  • Rubrici si articole
    • Muzici si miscari
    • Din teatru adunate
    • Literare si literati
    • De vorbă cu...
    • Loggia cu filme
  • Ganduri, pareri, poezii
  • Stiri cu dichis

Succes de amploare pentru Opera Națională din București la Sala Mare UNESCO, cu Povestea iei, după 57 de ani de la ultimul turneu la Paris

11/24/2022

0 Comments

 
Picture
Opera Naţională Bucureşti, în parteneriat cu Delegaţia permanentă a României pe lângă UNESCO, a prezentat pe 23 noiembrie 2022, la Sala Mare a UNESCO  din Paris, „Povestea Iei”, un spectacol multimedia complex și original ce a fost dedicat aniversării a 160 de ani de Diplomație românească precum și sărbătoririi Zilei Naționale a României, un succes extraordinar pentru compania de balet și orchestra ONB.
Excelenţa Sa, doamna Simona-Mirela Miculescu, Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar, delegat permanent al României pe lângă UNESCO, despre eveniment: „Sunt încântată și emoționată că aici, în inima UNESCO, am adunat atâta lume pentru a sărbători împreună 160 de ani de Diplomație românească și Ziua Națională, două ocazii minunate pentru a ne onora rădăcinile, pentru a oferi o mostră superbă de suflet românesc, reflectând, în același timp, asupra prezentului și a destinului nostru ca țară! Aș dori să fac o adâncă reverență în fața magnificilor artiști ai Operei Naționale din București, care s-au întors la Paris după 57 de ani de absență. Mă înclin și în fața creatorilor acestui spectacol original și captivant, care a îmbinat armonios magia tradițiilor ancestrale românești cu îndrăzneala modernității. Cu remarcabilă creativitate și profesionalism, acești artiști conferă o voce unică culturii noastre vibrante și esenței noastre naționale profunde, păstrând, în același timp, nestinsă flacăra păcii, a respectului reciproc și diversității, care sunt obiectivele principale ale UNESCO și ale membrilor săi!”
Picture
Dirijorul Daniel Jinga, manager general al ONB: „Am avut onoarea de a dirija Orchestra Operei Naționale București la Paris, de a fi alături de compania de balet, de a scrie istorie pentru cultura română prin acest eveniment incredibil, rezultatul unei fabuloase munci de echipă alături de colegii mei și de Delegația permanentă a României pe lângă UNESCO. Sunt convins că, astfel, anul 2022 va rămâne în cartea de aur a turneelor Operei Naționale București. Statura numelor care ne-au precedat în 1963 și 1965 la Paris a ridicat așteptările foarte sus, iar efortul creativ făcut atât de interpreți, cât și de creatorii acestui spectacol - și mă refer aici la compozitorul Dan Dediu, la coregraful Gigi Căciuleanu, la scenografa Viorica Petrovici, nume de primă mărime ale culturii române contemporane - s-au bucurat de o primire pe măsură din partea publicului multinațional de la Sala Mare a UNESCO din Paris. Suntem fericiți că acest eveniment a putut avea loc acum și aici, la Paris în 2022, și ne bucurăm că vom putea invita publicul bucureștean să vadă în premieră Povestea iei la București pe 1 decembrie de Ziua Națională a României.”
Picture
Regizorul Radu Mihăileanu: „A fost o seară foarte emoționantă. Îl cunosc și îl admir pe Gigi Căciuleanu de mic copil, părinții mei erau mari prieteni ai lui Miriam Răducanu și, deci, l-am văzut pe Gigi încă de tânăr, un talent extraordinar. Mă bucur de ceea ce a creat cu această trupă de tineri formidabili, la fel și muzica. S-au completat foarte frumos muzica cu dansul, a fost foarte românesc și, în același timp, foarte universal, ceea ce mi se pare normal la UNESCO. Costumele realizate de prietena mea Viorica Petrovici sunt nemaipomenite, inspirate din anii ’30 -’50, dar cu modele pe de-o parte moderne, futuriste, pe de altă parte foarte românești. Și acest lucru denotă diplomație, un dialog între trecut, prezent și viitor, un dialog între România și Univers. În această sală cu mare tradiție și faimă, Sala UNESCO din Paris este indispensabil ca România să vină să se exprime din când în când și să arate lumii întregi ceea ce știm noi să facem foarte bine.”
Picture
Spectacolul Povestea Iei / La blouse enchantée / The Magic Blouse  a debutat cu o parte coregrafică, axată pe punerea în evidenţă a valorilor muzicale tradiţionale româneşti în prelucrări diverse, conţinând de la „Hora mărţişorului” sau „Cântece româneşti” de Tiberiu Brediceanu, la „Şase dansuri româneşti” de Béla Bàrtok, cu Orchestra Operei Naţionale București, dirijorul Daniel Jinga, solistă soprana Teodora Gheorghiu. Momentul central al serii a fost spectacolul de dans de Gigi Căciuleanu pe  muzica originală a lui Dan Dediu, unul dintre cele mai importante nume ale componisticii româneşti actuale. Spectacolul a fost prezentat de Baletul și Orchestra Operei Naţionale București, dirijor Daniel Jinga. Scenografia, costumele și spațiul vizual au fost concepute de Viorica Petrovici, design proiecții Dilmana Yordanova, light design Cristian Simon, asistentă coregrafie Lelia Marcu-Vladu - o producție a Operei Naționale București în parteneriat cu Fundația Art Production, cu sprijinul JTI. Evenimentul a constituit o importantă oportunitate de promovare a imaginii țării noastre, precum și de reafirmare a atașamentului față de multilateralism și de valorile și principiile Națiunilor Unite și a fost realizat pornind de la o idee de Ovidiu Miculescu.

Ultima dată când s-a consemnat o mare apariţie a Operei Bucureştene la Paris a fost în 1965, aşadar acum 57 de ani, când baletul a participat la a III-a ediţie a Festivalului Internaţional al Dansului.
Picture
Organizatori: Opera Naţională Bucureşti, Delegaţia permanentă a României pe lângă UNESCO

Parteneri: Institutul Cultural Român, Radio România, Asociația culturală „Patrimoniu pentru Viitor”, Pro Contemporania, The Culture Club, Fundaţia Art Production, JTI
0 Comments



Leave a Reply.

    Tudor Sicomas

    Jurnalist teatral si critic de arta (si aici includ cam orice tine de acest domeniu, al frumosului, al esteticului: opera, balet, dans contemporan, pictura, muzee, manifestari artistice de tot soiul si de toate genurile). Am absolvit UNATC „I.L. Caragiale”, din Bucuresti, Facultatea de Teatru, Departamentul Teatrologie, Management cultural, Jurnalism teatral. Stiu, suna pompos. Si chiar si e, caci aici am invatat cam tot ce stiu acum – critica comparata, istoria teatrului romanesc, istoria teatrului universal si inca multe multe altele.

    Archives

    August 2024
    July 2024
    June 2024
    May 2024
    April 2024
    March 2024
    February 2024
    January 2024
    December 2023
    November 2023
    October 2023
    September 2023
    August 2023
    July 2023
    June 2023
    May 2023
    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    February 2022
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    April 2021
    January 2021

    Categories

    All

    RSS Feed

  • Acasa
  • Cine suntem?
  • Rubrici si articole
    • Muzici si miscari
    • Din teatru adunate
    • Literare si literati
    • De vorbă cu...
    • Loggia cu filme
  • Ganduri, pareri, poezii
  • Stiri cu dichis