Teatrul Naţional din Bucureşti găzduieşte şi în acest an, în luna ianuarie, două dintre cele mai recente şi mai atrăgătoare premiere ale Teatrului Naţional Mihai Eminescu (TNME) din Chişinău, prezentate în cadrul unei noi ediții a proiectului "Teatru Românesc la Bucureşti, Iaşi şi Chişinău”. CAPCANA şi FRUNZE DE DOR, deschid a 9-a ediție a turneului "Teatru Românesc la Bucureşti, Iaşi şi Chişinău", 2023 Teatrul Naţional din Bucureşti găzduieşte şi în acest an, în luna ianuarie, două dintre cele mai recente şi mai atrăgătoare premiere ale Teatrului Naţional Mihai Eminescu (TNME) din Chişinău, prezentate în cadrul unei noi ediții a proiectului "Teatru Românesc la Bucureşti, Iaşi şi Chişinău”.
Cu câte o singură reprezentaţie (!), Teatrul Naţional ”Mihai Eminescu” (TNME) din Chişinău prezintă : Sâmbătă, 21 ianuarie2023, de la ora 19.00, la Sala Studio - CAPCANA după ”Fuga” de Mihail Bulgakov Duminică, 22 ianuarie2023, de la ora 19.00, la Sala Studio - FRUNZE DE DOR după Ion Druţă. CAPCANA, scenariul şi regia Petru Hadârcă, este un spectacol despre un mare autor rus și despre o temă eternă: tiranii și destinele umane. „Ideea spectacolului a apărut în contextul discuțiilor despre cultura rusă și despre responsabilitatea autorilor și impactul operelor create asupra mentalităților și formării opiniei sociale, discuții generate de războiul din Ucraina” - mărturiseşte regizorul. „Lectura, relectura, însoțite de analize la rece, de discuții și reflexie pe detalii, ne-ar ajuta să înțelegem ce se întâmplă astăzi și poate am înțelege de ce s-a ajuns din nou la confruntarea dintre două lumi, dintre două modele atât de diferite de organizare a vieții și societății. Pentru un exercițiu de acest fel am ales soarta și opera lui Mihail Bulgakovˮ, spune în continuare Petru Hadârcă. ”… După revoluția din 1917, Mihail Bulgakov a rămas în Rusia Sovietică. N-a fost alegerea sa: din cauză că era bolnav de tifos și se afla stare de inconștiență n-a apucat să se refugieze peste hotare, unde au plecat frații și surorile sale. După mai multe tentative de a obține un pașaport pentru a pleca peste hotare și după mai multe interdicții de publicare, Bulgakov adresează scrisori conducerii statului sovietic, solicitând permisiunea de a pleca din țară. Spre stupoarea sa a fost contactat prin telefon de însuși Stalin. Bulgakov n-a avut curajul să repete rugămintea la telefon. S-a lăsat sedus de oferta lui Stalin de a deveni dramaturgul Teatrului de Artă din Moscova. De această dată a fost o alegere conștientă. Care au fost consecințele pentru destinul personal al intelectualului Bulgakov, cum s-a răsfrânt în textele sale și în ce măsură ne oferă o cheie de răspuns întrebărilor care planează asupra noastră la o sută de ani distanță – încercăm să lansăm o discuție prin această versiune scenică, intitulată „Capcana” după piesa „Fuga” de Mihail Bulgakov”. Capcana a inaugurat cea de-a 101-a stagiune a Teatrul Național Mihai Eminescu, “ceea ce echivalează cu un Manifest artistic & intelectual al lui Petru Hadârcă, regizorul spectacolului & directorul teatrului”, a consemnat scriitorul Emilian Galaicu-Păun. „Cum adică, să montezi un scriitor rus atunci când tocmai Rusia a dezlănțuit un război în Ucraina?!”… Amintesc că Mihail Bulgakov e originar din Kiev, iar lucrul cel mai important este că și autorul de limbă rusă al Fugii se numără printre victimele regimului sovietic (pe care l-a înfățișat în Inimă de câine), chiar dacă nu și-a sfârșit zilele în GULAG.(…) Or, opțiunea pentru un text de Bulgakov, montat pe scena Naționalului din Chișinău, constituie răspunsul regizorului nostru la teatrul de război ucrainean”. (Emilian Galaicu-Păun) Scenografia spectacolului este semnată de Adrian Suruceanu împreună cu Pictorul de costume Stela Verebceanu, iar Coregrafia, de Cătălina Budu. De ce trebuie să nu ratăm acest spectacol? În opinia tinerei jurnaliste Corina Moisei-Dabija, Capcana este ”un spectacol curajos, formidabil, pentru care e nevoie de o deschidere și de o percepție istorică de amploare. Trebuie să vedeți piesa „Capcana”, deoarece e o împletire de simboluri, idei, figuri într-o narațiune dramatică și comică, pe alocuri, de zile mari. Este genul de experiență teatrală impresionantă și remarcabilă, tristă și veselă, într-o antiteză perfectă”.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Tudor SicomasJurnalist teatral si critic de arta (si aici includ cam orice tine de acest domeniu, al frumosului, al esteticului: opera, balet, dans contemporan, pictura, muzee, manifestari artistice de tot soiul si de toate genurile). Am absolvit UNATC „I.L. Caragiale”, din Bucuresti, Facultatea de Teatru, Departamentul Teatrologie, Management cultural, Jurnalism teatral. Stiu, suna pompos. Si chiar si e, caci aici am invatat cam tot ce stiu acum – critica comparata, istoria teatrului romanesc, istoria teatrului universal si inca multe multe altele. Archives
August 2024
Categories |