Teatrul Naţional I.L.Caragiale din Bucureşti pregătește la Sala „Ion Caramitru” premiera unui nou spectacol, celebrul musical „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, într-o versiune scenică de Gelu Colceag. Din 13 ianuarie, publicul este invitat să vadă unul dintre cele mai îndrăgite musicaluri, de la a cărui premieră absolută au trecut aproape 100 de ani, timp în care s-a jucat în 28 de limbi din lumea întreagă, în numeroase variante, Brecht devenind al doilea cel mai jucat autor, după Shakespeare.
Acțiunea piesei „Opera de trei parale” se petrece în Soho, cartierul londonez al teatrelor de revistă, acolo unde seducătorul gangster Mackie-Șiș (interpretat de Marius Manole) se bucură din plin de cuceririle sale, ducând-o la altar pe Polly, fiica lui Peachum ‒ supranumit „regele cerșetorilor”. Simțindu-și afacerea în pericol, soții Peachum pornesc un adevărat război împotriva temutului interlop care, cu sprijinul poliției, e întemnițat și condamnat la moarte prin spânzurare. Ca prin minune, Mackie este salvat de un ordin de grațiere al Reginei proaspăt încoronate, care îl primește în rândul nobilimii, numindu-l Cavaler! Gelu Colceag propune o versiune inedită a acestui spectacol pe scena Teatrului Național din București, cu o distribuție deosebită. Printre actorii care vor da viață unor personaje obscure și pline de mister se numără: Mircea Rusu, Marius Manole, Tania Popa, Emilia Popescu, Aylin Cadîr / Teodora Calagiu, Medeea Marinescu, Silviu Biriş, Ovidiu Cuncea, Alexandru Georgescu, Orodel Olaru, Mihai Verbiţchi, Silviu Mircescu / Mihai Munteniţă, Daniel Hara, Rareş Florin Stoica / Ciprian Nicula, Eduard Cîrlan. Distribuţia este completată de Andreea Alexandrescu, Irina Noapteș, Beatrice Rubică, Oana Laura Gabriela, Cristiana Ioniță, Roxana Colceag, Alexandru Nicolae Mihai, George Olar, Tiberiu Enache, Horațiu Furnică, Adrian Justin Ilie – în celelalte roluri ce compun lumea piesei, populată de hoţi, prostituate, cerşetori, orbi şi poliţişti. În versiunea scenică a lui Gelu Colceag, drama se îmbină cu senzualitatea și burlescul cabaretului într-o atmosferă de crepuscul al lumii moderne. Printr-un fin joc de „lumini și umbre” se disting partituri actoricești excepționale așa încât personajele imorale, pe care, în mod firesc, le-am condamna, fie ne captează, ne prind, ne farmecă, fie ne stârnesc mila sau disprețul. O lume plină de contraste, în care răul are o atracție irezistibilă, omul legii bate palma cu infractorul, sordidul îmbracă haina luxului. Ne place, râdem disprețuitor în fața acestui spectacol al mizeriei și degradării umane. „Opera de trei parale” se bucură de muzica lui Kurt Weill, piese din această lucrare devenind adevărate hituri, cum ar fi cântecul Mack the Knife interpretat de Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Frank Sinatra sau Dean Martin. Compozitorul împrumută din mai multe genuri muzicale, cum ar fi corala luterană, opera, jazzul, cântecul de cabaret. Dozajul şi accentele urmăresc răsturnarea valorilor tradiționale ale unei societăți ridiculizate. De pregătirea muzicală a interpreţilor s-au ocupat Ligia Dună şi Elena Moroșanu, iar conducerea muzicală îi revine lui Marius Leau, participant în spectacolul gândit a se desfăşura live, în prezenţa orchestrei şi a muzicienilor: Lucian Maxim (percuție), Ligia Dună (pian), Marius Leau (vioară), Marius Grigorescu (clarinet), Cristian Nicolae (trompetă), Ciprian Partenie (trombon), Răzvan Mihai Grigorescu (chitară). Pentru prima dată pe scena acestui edificiu cultural care a împlinit recent 5 decenii de existență în centrul Capitalei, publicul este invitat la o piesă scrisă de Bertolt Brecht, dramaturgul, poetul şi teatrologul german, iniţiatorul teatrului epic la Berliner Ensemble. De-a lungul carierei sale, regizorul Gelu Colceag a pus în scenă peste 85 de spectacole dintre care, la Teatrul Național din București au avut loc câteva dintre cele mai longevive montări ale sale, cum ar fi „Regina mamă” de Manlio Santanelli, care s-a jucat, din 1997, aproape 15 ani la rând, rolul titular fiind deţinut de marea actriţă Olga Tudorache, dar și „Cotletele” de Bertrand Blier (1998-2004) - în a cărui distribuţie erau Radu Beligan şi Gheorghe Dinică, sau „Barrymore” de William Luce, (1999) cu Ştefan Iordache în rolul titular. Cel mai recent spectacol al său la TNB este „Bolta cerească” de Lucy Kirkwood, la Sala Atelier. La reuşita montării au contribuit scenografii Liliana Cenean şi Ştefan Caragiu şi coregrafa Roxana Colceag. Primele spectacole vor avea loc pe 13 şi 14 ianuarie, de la ora 19.00. Următoarele reprezentaţii sunt programate în zilele de: 25 şi 26 ianuarie, 7 şi 8 februarie 2024, la Sala „Ion Caramitru”. Mai multe detalii se găsesc pe www.tnb.ro.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Tudor SicomasJurnalist teatral si critic de arta (si aici includ cam orice tine de acest domeniu, al frumosului, al esteticului: opera, balet, dans contemporan, pictura, muzee, manifestari artistice de tot soiul si de toate genurile). Am absolvit UNATC „I.L. Caragiale”, din Bucuresti, Facultatea de Teatru, Departamentul Teatrologie, Management cultural, Jurnalism teatral. Stiu, suna pompos. Si chiar si e, caci aici am invatat cam tot ce stiu acum – critica comparata, istoria teatrului romanesc, istoria teatrului universal si inca multe multe altele. Archives
August 2024
Categories |