Mai mulţi membri ai Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor anunţă noi apariţii editoriale în această perioadă, fie că este vorba despre cărţi sau partituri Istorii și ideologii: Filarmonica din București (1868-2018), volum coordonat de Valentina Sandu-Dediu este o carte ce stârneşte interesul oricărui meloman fidel stagiunilor găzduite de Ateneul Român. „Cum se poate scrie astăzi, la peste 150 de ani de la înființare, despre Filarmonica bucureșteană? Am apelat la mai multe texte și surse, pe care le-am îmbinat pentru a pune reflectorul pe diferite momente semnificative. Regretata Elena Zottoviceanu sintetiza încă din 2010, într-un ton obiectiv, atractiv și modern, istoria instituției între 1868 și 1944; eu am încercat să continui acest fir narativ până în 2018, observând meandrele ideologice complicate ale contextului românesc; pentru a oglindi noutăți din ultimii ani, Cristina Sârbu a relatat în acest volum două proiecte în care s-a implicat cu entuziasm. Am considerat, de asemenea, că istoria orală va completa în mod binevenit peisajul, cu mărturii, amintiri, comentarii ale unor personalități implicate timp îndelungat și în diverse ipostaze în istoria recentă a Filarmonicii. Interviurile realizate și transcrise în acest scop de Ioana Marghita aduc, alături de informații prețioase, căldură, subiectivitate și emoție acestui volum. În fine, documentația propriu-zisă a repertoriului simfonic al Filarmonicii (1968-2018) a constituit o muncă dificilă și migăloasă, dusă la capăt cu succes de trei tineri colegi: Desiela Ion, Benedicta Pavel și Vlad Ghinea. În acest fel, mai multe generații de muzicologi vă propun spre lectură un volum amplu, din care cititorul își poate alege oricând propriul traseu.” (Valentina Sandu-Dediu) Apărut la Editura Universității Naționale de Muzică București, volumul Readymade și tehnici componistice contemporane semnat de compozitorul Vlad Hîrlav-Maistorovici pune sub lupă conceptul readymade introdus în arta modernă de Marcel Duchamp pentru a desemna obiecte obișnuite, „gata făcute”, pe care le prezintă, scoase din contextul cotidian, drept opere de artă. Cum apare și cum funcționează procedul readymade în muzică, prin refolosirea materialelor preexistente decontextualizate se poate afla din lectura acestei cărți, pe care Dan Dediu o consideră „un act de pionierat” iar George Balint a apreciat-o ca originală, de actualitate în context postmodern, remarcând faptul că „suplețea, concizia și lejeritatea discursului facilitează atât lectorului de specialitate, cât și, mai ales, celui neavizat, o confortabilă urmărire a traseului și asimilare a informației, deloc neglijabile cantitativ”.
Tot în această perioadă, Editura MediaMusica a Academiei Naționale de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, care constituie, prin valorile culturale, științifice și didactice pe care le-a promovat, o prezență semnificativă, binecunoscută pe piața publicațiilor muzicale din România, a tipărit de curând noi partituri aparținând unor compozitori clujeni, membri ai Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România și cadre didactice ale ANMGD. Trioul de coarde SOLitudine și piesa pentru trombon tenor și pian, Sepulcralis Labyrinthus de Cristian Bence-Muk, precum și Cvartetele de coarde nr. 3-6 și Simfonia a II-a ale Iuliei Cibișescu Duran sunt titluri ce pot fi astfel achiziționate pentru a intra în repertoriul ansamblurilor muzicale interesate de interpretarea muzicii românești sau pentru a fi cercetate de muzicologi preocupați de fenomenul muzical contemporan.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
June 2024
Categories |