În fiecare an aștept cu nerăbdare finalul lunii august și întreaga lună septembrie. Nu doar datorită răcorii pe care o visez în acele zile toride de vară, dar și datorită celor aproape 30 de zile de muzică clasică în sunetele căreia se îmbracă Bucureștiul nostru caleidoscopic. Fie că este vorba de Concursul Internațional “George Enescu” ori de Festivalul Internațional cu același nume, finalul verii și începutul toamnei înseamnă pentru mine revenirea în sălile Ateneului Român, a Radiodifuziunii române și a altor asemenea locații în care timp de o lună răsună armonii și acorduri ale marilor compozitori clasici, moderni și contemporani în interpretări de marcă ale unora din cei mai mari muzicieni ai lumii. Și în acest an, fiind unul cu terminație pară, Bucureștiul se va transforma încă o dată în capitala muzicii clasice mondiale datorită Concursului Internațional “George Enescu” ajuns la cea de-a XIX-a ediție. Pentru că vorbim despre un eveniment de talie internațională și de mare anvergură, trebuie să recunoaștem că în spatele stau niște obligații și aspecte financiare uriașe, o logistică minuțioasă și o armată de oameni care lucrează cu ani buni înainte pentru o organizare cât mai apropiată de perfecțiune. Toate aceste detalii, alături de cele artistice au fost prezentate și dezbătute astăzi în Salonul “Le Diplomate” al Hotelului InterContinental Athenée Palace din București, în cadrul conferinței de presă ce deschide oficial competiția muzicală enesciană din acest an. Un eveniment de amploare în sine, conferința a beneficiat de prezența unor vorbitori personalități de marcă din România și din străinătate: Cristina Uruc (manager interimar Artexim), Cristian Măcelaru (dirijor și director artistic al Concursului și Festivalului Internațional “George Enescu”), Carla Tompea (director Direcția TV a Societății Române de Televiziune, co-producător al evenimentului), Cristina Comandașu (Manager Radio România Muzical, reprezentant al Societății Române de Radiodifuziune, co-producător al evenimentului), Delyana Lazarova (dirijoarea concertului de deschidere al Concursului), precum și cei trei câștigători ai ediției precedente a Concursului (și soliștii concertului de deschidere din 31 august): Alexandra Segal (pian), Maria Marius (vioară) și Benjamin Kruithof (violoncel). S-a aflat în sală și Shin Kim, compozitor, laureat al secțiunii compoziție a ediției trecute și a cărui “Simfonie 1” va fi interpretată în concertul de deschidere al competiției, în interpretarea Orchestrei Naționale Radio. Cristina Uruc a deschis conferința amintind de numărul record de înscrieri la concursul din acest an (667 muzicieni din întreaga lume), subliniind amplitudinea acestui eveniment la scară mondială. Au fost prezentate aspecte organizatorice importante, printre care și noutatea existenței unor aspecte foarte importante din punct de vedere social: incluziunea (referindu-se la accesibilitatea oferită persoanelor cu dizabilități) și sustenabilitatea (evidențiindu-se adoptarea unor soluții care să reducă acele consumuri exagerate de plastic și de CO2). Pot părea lucruri superficiale în contextul unui eveniment muzical, dar trebuie să ne amintim în ce an suntem și în ce lume trăim ca să înțelegem importanța acestor două puncte. Din punct de vedere al direcției artistice, maestrul Cristian Măcelaru a subliniat deschiderea și generozitatea pe care Concursul Internațional “George Enescu” trebuie să o aibă față de toți tinerii artiști talentați care doresc să urmeze un drum în acest domeniu atât de frumos și deloc ușor. S-a adus în discuție atât de dirijorul român, cât și de Carla Tompea, dimensiunea pedagogică foarte generoasă pe care George Enescu o manifesta față de orice muzician aflat la început de drum care îi bătea la ușă, astfel susținându-se datoria pe care cei de azi o au față de toți acești tineri înzestrați. Cristina Comandașu a amintit de longevitatea (“cât o viață de om”) parteneriatului dintre Societatea Română de Radiodifuziune și Concursul și Festivalul Internațional “George Enescu”, aceasta datând încă de la prima ediție din 4 septembrie 1958. Totodată, unul dintre aspectele cele mai remarcabile pe care Carla Tompea le-a subliniat a fost faptul că Televiziunea Română își dorește, ca de fiecare dată, să lărgească numărul de spectatori atrăgând în special generația tânără și optând, pentru acest motiv, și o difuzare în mediul online, acesta fiind modul cel mai rapid și ușor de a obține atenția unui segment de public poate mai puțin familiarizat cu muzica clasică. După ce au luat cuvântul și restul invitaților - Delyana Lazarova exprimându-și entuziasmul față de piesele muzicale pe care le va dirija și subliniind faptul că interpretarea “Poemei Române” este un vis devenit realitate; apoi cei trei tineri soliști Alexandra Segal, Maria Marica și Benjamin Kruithof evidențiind importanța pe care câștigarea concursului enescian a avut-o în dezvoltarea carierelor lor și susținând totodată ideea avansată și de maestrul Cristian Măcelaru conform căreia drumul către premiu este mai relevant decât premiul în sine - după toate aceste intervenții, așadar, a fost reamintit faptul că intrarea la etapele concursului, inclusiv la semifinale, este gratuită, în timp ce toate recitalurile și concertele de finală și de gală vor fi transmise de Radio România Muzical, unele din ele fiind preluate și de Televiziunea Română. În cele din urmă nu pot decât să mă bucur din nou că timp de o lună Bucureștiul capătă din nou culorile sonore ale toamnei vegheate de geniul lui George Enescu, ediția a XIX-a a Concursului Internațional ce-i poartă numele desfășurându-se sub semnele de bun augur ale generozității, inspirației, ale talentului și avântului tinerei generații. Să spunem, așadar, Start Enescu! și să ne lăsăm învăluiți de muzica de cea mai bună calitate în interpretări de mare rafinament. Credit foto: Alex Damian
0 Comments
Leave a Reply. |
Tudor SicomasJurnalist teatral si critic de arta (si aici includ cam orice tine de acest domeniu, al frumosului, al esteticului: opera, balet, dans contemporan, pictura, muzee, manifestari artistice de tot soiul si de toate genurile). Am absolvit UNATC „I.L. Caragiale”, din Bucuresti, Facultatea de Teatru, Departamentul Teatrologie, Management cultural, Jurnalism teatral. Stiu, suna pompos. Si chiar si e, caci aici am invatat cam tot ce stiu acum – critica comparata, istoria teatrului romanesc, istoria teatrului universal si inca multe multe altele. Archives
August 2024
Categories |